maandag, augustus 25, 2008

Beoordeling van de jury…

Gisteren kwam mij iets ter oren wat ik nog niet los kan laten.
Ik heb het gevoel een beetje te moeten opkomen voor de "dikkere mens".
Vandaar dat ik het op mijn blog wil schrijven.

Zoals jullie weten leven wij een heel groot gedeelde voor onze hobby: De mensport.
Vele weekenden brengen wij door met de paarden op en rondom wedstrijdterreinen.
Let op: Dit is allemaal voor de hobby. We proberen natuurlijk zo goed mogelijk te rijden, dat de prestaties vooruit gaan, maar gezelligheid staat bij ons voorop. Wij zijn van mening dat als je er zelf geen feestje van maak, je dit niet jaren kan doen.

Enfin: Via een vriend kwam mij gisteren ter oren de uitspraak van een (hoofd)jury van de wedstrijd in Uden/Veghel/Mariaheide.
Terwijl een vrouwelijke menster passeerde, vertelde meneer de hoofjury aan de persoon naast hem: Kijk! Daar gaat weer zo’n dikke lelijke vrouw! (of het was “lelijke dikke vrouw”)

Geloof me: toen ik dit hoorde was ik geshockt.
De discussie kwam los en ik hoorde dat meneer de jury (die zelf ook menner is) “dikke vrouwen” in de dressuur veel minder punten geeft. Waar andere juryleden de combinatie in de top 3 zetten, zet deze jury- meneer hen op een (bijna) laatste plaats. In discussies die toendertijd daarover gevoerd zijn, draaide hij zo dat het over het rijden van het paard ging.

Nu komt het wel vaker voor dat bepaalde juryleden rijders afrekenen in de dressuur op een conflict of nog erger het type paarden waar mee gereden wordt. Helaas zal hier nooit een bewijs voor geleverd en gevonden worden.
Er is geen één (of misschien toch een enkel) jurylid die zal toegeven dat hij een rijder hierdoor minder punten geeft.
In een ver verleden (een wedstrijd in Winterswijk) heeft de heer Hemink ons eens 49 punten in de dressuur gegeven. Van andere juryleden kregen we 78 en 83. Ja ja … ik weet het nog goed. Ik was des duivels. Vooral nadat Jeroen op een nette manier verhaal ging halen en meneer Hemink zei: “Ik weet er niets meer van!” Van andere rijders hoorde we achteraf dat deze meneer Hemink niets met Haflingers heeft. Jeroen heeft toen alleen maar gezegd: “Mijn feestje kan u niet bederven maar doe dit niet bij een menner die pas in de sport komt kijken.”

Maar jury of niet. De uitspraak die meneer Wijnen heeft gedaan vind ik dus niet kunnen.
(Snap trouwens niet dat hij mij altijd vriendelijk “goedendag” heeft gezegd). Dat hij niet van dikke vrouwen houdt, oké…dat kan. We houden gelukkig niet allemaal van hetzelfde.
Dat hij deze uitspraken doet in zijn privéomgeving: Ik vind het prima! Maar op het moment dat deze meneer met een badge op zijn colbertje gespeld met de tekst “hoofdjury” rondloopt, vind ik deze uitspraken niet gepast en absoluut niet kunnen.
In functie als afgevaardigde van de KNHS hoor je dit niet te zeggen. Denk het! maar spreek het niet uit zodat andere je kunnen horen. Oordeel maar label niet.

Nu kan ik wel weer mijn verhaaltje gaan vertellen dat iedereen mag zijn zoals ie is, dat kennen jullie allang.

Om het zelf een beetje van me af te zetten, hou ik het erop dat bij meneer Wijnen het vermogen ontbreekt om te kunnen oordelen zonder te labelen en dan vraag ik me af of iemand in een dergelijk functie op de juiste plaats zit om andere mensen te jureren.

En weet je: ik accepteer hem zoals hij is!

En ja… ik ben me bewust dat als juryleden mijn blog lezen, manlief hierop afgerekend kan worden…. Maar weet je nog: Wij laten ons feestje niet bederven! Het is tenslotte hobby.

Leave your comment

5 Comments:

Anonymous Anoniem said...

esther kun je met deze uitspraak niets verhalen bij de knhs want als hij dikke vrouwen een slecht punt geeft dan geeft hij dikke mannen ook een slecht punt
wij hebben met hem niks te maken bij klasse 4 maar jullie wel

25 augustus, 2008 07:41  
Anonymous Anoniem said...

Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik ermee moet. Maar ik ergerde me er zo aan dat ik het effe moest uitspugen.
Daarom hoop ik een beetje op meer comments.

25 augustus, 2008 08:36  
Anonymous Anoniem said...

Het zal altijd hetzelfde blijven waar en in welkr sport dan ook.Het is en blijft een jury sport en wat ze graag zien punten ze hoger hoe oneerlijk het ook is.
Er zal nooit iets veranderen en niemand zal ooit toegeven dat ze het hebben gedaan om een bepaalde reden.
Nog maals jury sport en het is ongelovelijk dat ze ermee weg kunnen komen.

25 augustus, 2008 12:41  
Anonymous Anoniem said...

Iemand die op uiterlijk beoordeeld, of in dit geval "veroordeeld" moet heel gauw uit zijn functie gezet worden!!

Onacceptabel.

07 september, 2008 23:41  
Blogger Monique said...

Tja, van sommige dingen word je sprakeloos. Maar dit is dus echt niet zoals het hoort. ( druk me nog netjes uit)
Het is te hopen dat ie zelf nooit op zijn uiterlijk beoordeeld word, want tja.. ook daar zullen de meningen over uiteenlopen.

Zal ik volgende keer ook mijn adem maar inhouden als ik start en hij is jury...

Esther wanneer gingen wij nog zo'n ijsje eten?? ghi

en inderdaad ons plezier nemen ze ons niet af.

18 september, 2008 00:57  

Een reactie posten

<< Home

Free Image Hosting at www.ImageShack.us