vrijdag, januari 08, 2010

"Ik wil niet meer met je samen leven"

Dit kreeg ik gisteren morgen te horen.
Voor de zoveelste keer moest ik mijn kleine menneke weer eens achter de veren aanzitten: “DOE JE PYAMA UIT! HEB JE JE TANDEN GEPOETST??? DOE JE GEZICHT WASSEN! HAREN KAMMEN!”
In de badkamer hangt een beloningsbord. Zo probeer ik hem te stimuleren die dingen zelf te doen.
Maar gisteren morgen was hij boos: “Je wordt steeds strenger! Ik kan niet meer met je samen leven.”
De manier waarop hij het zei moest ik stiekem lachen. Ik liet me niet kennen.
“O ja ?? vraag ik verbaasd. “Dan heb jij toch echt een probleem want ik ga hier niet weg. Dan zal jij het veld moeten ruimen. Zal ik voor je informeren of je bij de zusters of paters mag gaan wonen?? Of wil je liever naar een internaat?? Zeg het maar! Dan regel ik wat voor je.”

Dikke tranen rollen over zijn wangen. Heel gemeen laat ik hem er nog aan herinneren dat hij me een paar weken geleden (voor hetzelfde tafereel) een “rotmoeder” noemde.
“Vind je dat nou echt leuk???”vraag ik. “Je krijgt verdomme alles. Je mag heel veel. Je bent 7 jaar. Je hoort gewoon te luisteren naar je vader en moeder!”
Daar wordt hij stil van. Snikkend loopt hij naar beneden.
De magneet van “NIET ZEUREN” krijgt hij niet.
Stilletjes trekt hij zijn schoenen aan. Opa Jan komt binnen en vraagt waarom hij huilt. Hij is er niet blij mee dat ik aan opa vertel wat zich heeft afgespeeld.
Als ik de boterhammen sta te maken hoor ik opa zeggen: “Gank sorry zage an de mam”. Hij komt weer terug en pakt me vast. “Vergeet je niet iets?” Hij kijkt me vragend aan en zegt dan “Sorry”.

Net als ik het hele verhaal aan mijn collega Sandra heb verteld, komt Jorrith het kantoor binnen om wat af te geven. Hij pakt me vast, geeft me een kroel en een dikke kus. Sandra kijkt en zegt: Heb jij wat goed te maken?
Het zet hem aan het denken. En zo niet: ik hoorde gisteren dat in Luik een internaat is waar je onhandelbare kinderen zo kan afgeven. De nonnen nemen het dan over. En of dat zo leuk is???

’s Avonds sta ik bij mijn schoonmoeder in de keuken. Verteld ze me dat Jorrith een paar dagen geleden op school vertelde hoe goed en hoe leuk hij het thuis heeft. Dat hij heel blij is met zijn leven omdat hij heel veel leuke dingen doet.

Blij om te horen!

Free Image Hosting at www.ImageShack.us