zaterdag, maart 26, 2011

AED

Voor mijn nevenfunctie als BHV-er heb ik uit vrije wil mijn E.H.B.O diploma gehaald.

Daarbij hoort ook de AED training.
Nu is dat allemaal leuk en aardig, maar als EHBO-er moet je verplichte lesuren volgen.

Daarom ga ik buiten de lesdag bij de brandweer(waar we de bhv-training 1 x per jaar herhalen) 7 maanden per jaar, 1 x in de maand naar de EHBO vereniging in ons Heuvelland. In Wylre om precies te zijn. (is het nog te volgen?? hihi)
Meestal heb ik geen zin om te gaan. Het komt me niet uit. Weet eigenlijk altijd wel wat leukers te doen. Meestal moet ik ook nog van alles doen. Ik ben niet vooruit te branden. Enfin Ik moet me bij elkaar rapen om te gaan.
Meestal kom ik op de laatste minuut of een aantal minuten te laat binnen vallen.
Maar als ik eenmaal daar ben, is het goed. Met veel interessen luister ik naar wat ze te vertellen hebben. Elke keer een ander onderwerp. Telkens weer boeiend om naar te luisteren en om van te leren.
Gisteren had ik training AED. Een opfrisavond voor het reanimeren en omgang met de defibrillator te oefenen. Het was een fijn klein groepje.
Reanimeren is eigenlijk helemaal niet moeilijk en de bediening van een defibrillator wijst zich vanzelf.
Weet je dat je ook zonder een EHBO diploma zo’n ding mag bedienen?? Natuurlijk in een noodsituatie. Want zijn er EHBO-ers in de buurt dan zullen die zeker hulpverlenen. Maar als het echt niet anders kan dan ga je toch zeker proberen een mensenleven te redden??

En terwijl we zo bezig waren bedacht ik me: het is een bepaald soort mensen die zich zo met enthousiasme inzet om andere EHBO-les te geven. Wat goed dat ze er zijn! En toch wel goed dat we er mee bezig zijn.

Ik hoop altijd dat ik het in de praktijk niet nodig heb en heb me voorgenomen in de toekomst gewoon netjes de lessen te blijven volgen. Maar als het zo is... weet ik er wel iets vanaf.

Misschien is het wel handig om eens een kijkje te nemen op EHBO sites! Misschien leer je nog wat en komt het van pas om je mede-mens een helpende hand te bieden.

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Dat stelt mij gerust.. Ik kan dus bij jou gewoon een vrolijke aattack krijgen.. no worries.. Esje red mij.. Wil dan wel mond op mond beademing, anders is het niet leuk.......

29 maart, 2011 02:03  
Anonymous BHV Training said...

Goed dat je zo enthousiast bent. Ondanks dat iedereen met een defibrillator mag reanimeren zou ik in geval van nood toch zeker iemand met wat ervaring hebben.

07 april, 2011 07:43  

Een reactie posten

<< Home

Free Image Hosting at www.ImageShack.us