zondag, mei 16, 2010

Wat is het Rowwen Heze-gevoel??



Hoe leg je een niet-paardenmens uit dat je zo’n 16- 18 weekenden per jaar een weekend met vrachtwagen met paarden en een sleurhut erachter op wedstrijd gaat??

Hoe leg je een niet-Rowwen Hèze-fan uit dat je 2 dagen achter elkaar naar Rowwen Heze gaat??

Sommige dingen zijn gewoon niet uit te leggen. Die moet je beleven.
Vanavond heb ik geprobeerd dit heel bewust te doen. Met Peet aan mijn zijde ging ik op zoek naar het Rowwen Hèze gevoel. “Das voor iedereen anders’, Es!” roept Peet boven de muziek uit in mijn oor. Vrijdag ontmoette we elkaar bij de Mac van Nederweert.
We kwamen al vrij vroeg in de tent aan. Er waren wel een paar bekenden maar twitterend en facebookend kwamen we het uur door. In Nederweert verliep het concert lekker rustig. Ik was verrast door de leuke opstelling op de bühne. Nog meer verrast door de filmpjes die meedraaide op de achtergrond. Heerlijk weg zwijmelen bij “Ien minuut, lekker dansen bij “vur de kerk op het plein”. Peet en ik hebben een aparte humor. Er zijn maar een paar mensen die dat begrijpen. Wat hadden we een lol met ons 2. In het kader van “dan is het maar dom…. Elke daag ’n bietje vieren!” besluiten we om definitief de zaterdag naar Neerbeek te gaan.

En ja hoor… Zo kwam het dat ik vandaag weer in onze Jeep stapte en naar het zuiden reed. Zo vanuit de manegebak de auto in. Dan kom je daar aan en is het alsof je de familie ontmoet. Lonne was er vanavond niet bij. (jammer jammer)

Ondanks dat ik Lonne mis, voelt het wel goed. Samen met Peetje sta ik vooraan. De lampjes , de liedjes, de filmpjes …. Vooral die met het soort eileiders… We hebben er 2 avonden gefascineerd naar staan kijken. Ik dacht nog zelfs een soort baarmoeder te zien!(wij waren niet de enige die het op eileiders vonden lijken; kun je nagaan) Weer zwijmel ik weg bij ‘ien minuut”.
Bij “blieve loepe”, “twieje wurd” en “vlinder” (als ik het goed heb) gaat het voorste gedeelte van de zaal door de knieën. Daar zitten ze dan. Zo’n 150???? jongens en meisjes van rond de 25 jaar. Hun hoofden naar het podium gericht waar 6 muzikanten muziek staan te maken. Iedereen zingt de teksten luidkeels mee! Ik voel kippenvel op mijn armen. Erbij zitten doe ik niet. Das war einmahl.
Even later staat de hele meute weer te moschen op “koning Hay”. Een klets wijn in mijn haar en over mijn gezicht. Damn... wat pikt dat: witte wijn in je oog! We vangen een paar verdwaalde meisjes op en adviseren hun met ‘de flow’ mee te gaan. Bij ‘auto, vliegtuug” willen we ze wel een dansje leren, maar of dat aanslaat… Peet en ik kunnen er wel om lachen.
“De Peel” is een rust moment en ik zie mijn kans om even snel wat te gaan drinken. Onderweg maak ik een dansje met wat bekenden en daar sta ik dan met mijn spa rood. Ik krijg nog een tip om er een sneeuwwitje van te maken. Mmmmm niet slecht zo’n klein scheutje bier in de spa. Peet houdt het voren ook voor gezien en voegt zich toe.
Als de laatste liedjes worden gespeeld gaan we zelf eens lekker moschen op een rustig nummer. Onder het mom van: Dan hebben we alle plaats. De manier waarop is niet leuk voor andere maar wij liggen erom in een deuk. “bestel mar” wordt ingezet. Intro is mooi… de rest… ach laat maar.(vergeet niet dat ik al 18 jaar ga : ) ) De zaal vind het geweldig. We worden heen en weer gesleurd. De meisjes van de vrijgezellenparty moeten zonodig drinken maar er beland meer in Peet’s ogen en haar dan dat ze kunnen zuipen. Ook mijn jasje en sjaal voelen vandaag al zeer doordrenkt aan.

“Dit is het RH gevoel Peet! Je hebt het niet ervaren als je niet effe lekker door elkaar bent geschud. Je andere lichamen tegen je op hebt gevoeld en je vrienden hebt geknuffeld”.

We zijn net een soort Kim H.-type! In de drukte met het kontje naar achteren duwen. Weer kunnen we er hard om lachen. Geen mins die ‘t snapt… Het slaat ook nergens op.

Even later gaat het doek definitief dicht en begint de afterparty. Het lijkt wel carnaval. Samen met Heidi haal ik herinneringen op en nog steeds kunnen we de tekst van W3- Vandaag niet meezingen.
Bauke regelt dat Cor een groepsfoto maakt. Jacky, Eric en co. voelen zich “Mellow” en hakken er (eventjes) op los.
En ik??? Ik maak foto’s. Wat is dit toch leuk! Blij dat ik toch gegaan ben. (want echt heel veel zin had ik niet) Met koude rillingen loop ik richting de Jeep. Mijn haar staat stijf van het bier, mijn jasje klam en mijn sjaal is vochtig. Ik ruik helemaal naar … Een Rowwen Heze-avond. Rowwen Hèze in de tent welteverstaan!
In de mooie rustige nacht vervolg ik mijn weg naar Beesel. Zing ongegeneerd kei hard mee met de liedjes van 100%NL. De “fiepmoppen” vliegen door mijn lichaam. Tijd om naar Dromenland te gaan. Welterusten.

3 Comments:

Anonymous Astrid Baggermans said...

Hey Esther,

Je moet 'ns vragen aan je vriendin hoe ze aan het shirtje "Supergeil" komt. Wij verkopen die namelijk met onze band. Misschien heeft ze die bij de oktoberfeesten in Sittard gekocht, wij spelen daar "elk" jaar.

Grüss Gott
Astrid

16 mei, 2010 22:51  
Blogger Jewel said...

Hee Astrid!!!!
Wat leuk weer wat te horen! Hoe is ie bij jou???? Ik hoop in oktober tijd te hebben om eens naar je te komen kijken!! Wil je me eraan laten denken?? of de datums doorgeven??
Waarschijnlijk heeft ze die daar gekocht. Denk ik. Zij zijn er nl. ook altijd: Zij draait er (DJ Dirndl) en haar a.s. man treedt daar altijd op. Achterop het tshirt zag ik Berentzen staan. Klopt dat???
Ik zou het leuk vinden die naar CAS aan te doen. HEbben jullie een online shop waar ik die kan bestellen???
Dikke knuffff

Esje

17 mei, 2010 04:30  
Anonymous Astrid said...

Hey Esther,

DJ Dirdnl...hihi...nou zie ik het ja. Zij "doet" het toch met Dieter Koblenz? Of zit ik nou fout ;o)

En Berentzen klopt inderdaad, die hebben ons gesponsord. Ons pap doet de merchandise. Ik vraag hoe we aan een shirt kunnen komen. Stuur ik er wel een op. Laat ik je nog wel weten hoe of wat.

En áls we in oktober weer in de Zitterdse tent staan, laat ik het weten. Ik heb begrepen dat ze er wel mee bezig zijn (samen met Heino????), maar dat gaat allemaal via het management (jaja, klinkt heel echt zo hè).

Wanneer is CAS?

Groetjes Astrid

25 mei, 2010 22:58  

Een reactie posten

<< Home

Free Image Hosting at www.ImageShack.us